Asiakasrekisteri ja asiakastiedon hallinta

Asiakasrekisteri

Asiakasrekisteri sisältää vähintään perustiedot, kuten organisaation tiedot, kontaktit, puhelinnumerot, posti- ja sähköpostiosoitteet. Monissa pk-yrityksissä näitä tietoja hallinnoidaan vielä Excelillä tai sähköpostien yhteystiedoissa. GDPR tietosuoja-asetus edellyttää kuitenkin enemmän läpinäkyvyyttä asiakasrekisterissä olevien henkilötietojen tallentamiselle ja käsittelylle kuin mitä em. perinteisillä työkaluilla on toteutettavissa.

Asiakasrekisteriohjelmisto

Asiakasrekisteriohjelmisto, joka on tarkoitettu vain asiakastietojen hallintaan, alkaa olla jo harvinaisuus. Parhaat asiakastietojen käsittelymahdollisuudet löytyvät CRM-ohjelmistoista, joissa asiakkaiden perustietojen lisäksi voidaan hallinnoida myös myyntiin ja asiakasviestintään liittyviä tietoja sekä aktiviteetteja. Asiakastietoja tallennetaan myös toiminnanohjausjärjestelmiin, mutta niissä tietojen käsittelymahdollisuudet ovat rajoittuneita.

asiakasrekisteri-asiakasrekisteriohjelma

asiakasrekisteri

Asiakasrekisteri – päivitys ja tuoreutus

Ajantasainen asiakasrekisteri on perusvaatimus ja rekisterin ylläpidosta tulee huolehtia. Vääriä tai vanhentuneita asiakas- tai myyntitietoja sisältävä asiakastietokanta voi aiheuttaa kiusallisia tilanteita ja pahimmassa tapauksessa jopa kauppojen menetyksiä. Asiakasrekisterin päivittäminen on erityisesti asiakkaisiin yhteydessä olevien työntekijöiden vastuulla, mutta mahdollisimman monella tulisi olla pääsy asiakasrekisteriin hyvän asiakaspalvelun varmistamiseksi. Asiakkaiden perustietojen päivittämiseen on tarjolla myös palveluita, joilla voidaan päivittää asiakastiedot ajantasalle ulkoisen palveluntarjoajan ylläpitämästä yritystietokannasta.

Asiakasrekisteri haltuun CRM-järjestelmällä

Zoho CRM on maailmalla suosittu ja pilvipalveluna toimiva asiakasrekisteriohjelmisto, johon sisältyy myös myyntiputken hallinta ja paljon muita hyödyllisiä ominaisuuksia. EU:n GDPR tietosuoja-asetuksen asettamat vaatimukset on järjestelmässä hyvin huomioitu.

Tietokantaan tallennetaan tyypillisesti sekä asiakasrekisteri että markkinointirekisteri, joten ohjelmisto on erittäin hyödyllinen työkalu asiakastietojen käsittelyyn. Perustietojen lisäksi on mahdollista tallentaa myös vaikkapa myyntiin liittyviä vapaamuotoisia muistiinpanoja sekä tietoja puheluista ja tapaamisista. Automatisoinnilla ja muistutuksilla voidaan helpottaa päivittäistyötä.

Asiakasrekisteriohjelmisto pilvipalveluna

Perusta asiakasrekisteri helposti ottamalla käyttöön Zoho CRM Free versio, joka on ilmainen asiakasrekisteriohjelmisto 1-3 käyttäjälle. Standard versiosta alkaen voit mukauttaa asiakaskortit ja niiden kentät omiin tarpeisiisi.

Olemassa oleva asiakasrekisteri saadaan helposti siirrettyä ohjelmaan esimerkiksi Excel-tiedostosta. Ilmaisversioon voit luoda käyttäjätunnukset 1-10 henkilölle. Alla olevasta linkistä pääset luomaan käyttäjätunnuksen ja salasanan. Voit kirjautua asiakasrekisteriohjelmaan missä ja milloin tahansa, kunhan käytössäsi on tietokone tai älypuhelin ja Internet-yhteys.

Ilmainen asiakasrekisteriohjelmisto 1-3 käyttäjälle

Ilmaisversion käyttöönotto

  • Täytä lomakkeen tiedot ja ”Sign Up” 
  • Klikkaa Zohon email vahvistuslinkkiä
  • Luo salasana ja kirjaudu: Log In

Miksi rekisteröityä?

  • Ilmainen asiakasrekisteriohjelma
  • Saat Zoho CRM pikaoppaan
  • Selaimella toimiva pilvipalvelu

ilmainen-crm

Onko se todellakin ilmainen?

Kyllä on, Zoho CRM Free ei ole rajoitettu kokeiluversio vaan helppokäyttöinen ilmainen asiakasrekisteriohjelma (CRM) pienelle yritykselle tai tiimille. Sillä voit mm. perustaa asiakasrekisterin, kirjata muistiinpanoja sekä hallita myyntiä ja asiakaspalvelua. Zoho ohjelmistoilla on jo yli 15 miljoonaa käyttäjää.

Ovatko tietoni turvassa?

Zoho suhtautuu tietoturvaan erittäin vakavasti ja siitä pidetään hyvää huolta. Esimerkiksi datakeskusten fyysistä turvallisuutta valvotaan kameroin ja kulkua seurataan 24/7/365. Ohjelmistojen ja verkon turvamekanismit sisältävät kaikkein moderneimmat menetelmät ja tunkeutumisen estojärjestelmät.

Miten voin lopettaa ohjelmiston käytön?

Halutessasi voit ottaa itse tiedot ulos Excel-muodossa (export) tai tilata varmuuskopion koko tietokannasta ja lopettaa ohjelmiston käytön kokonaan. Myös maksullisen version voit koska tahansa muuttaa takaisin Free versioksi ja jatkaa ilmaisversion käyttäjänä.